Minä uskon muutokseen - ja kasvuun.

Henkilöbrändäsin itseäni ja yritystäni strategisesti melkein 4-vuotta. 

Tie ei ole ollut helppo eikä nopea - mutta kuten tiedät tähdenlennot harvemmin kestävät pitkään ja itsensä brändääminen on markkinointia, joka vaatii työtä että saadaan kestäviä tuloksia.

Yritykseni kantaa omaa nimeäni mikä osoittautui yksinyrittäjänä hyväksi ideaksi - mutta kasvuhakuisena huonoksi. Kun halutaan paikalle energinen ja räiskyvä ammattikuvaaja Elli Halonen, on mahdotonta lähettää tilalle ketään toista. Itseäänhän ei voi monistaa, etkä voi antaa toiselle palaa itsestäsi - opin tämänkin kantapään kautta.

Strateginen henkilöbrändäys on yritysmaailmassa kuitenkin nykypäivän käyntikortti, tietynlainen mielikuva - sillä voit sinäkin saavuttaa haluamasi aseman, työnkuvan tai maineen. Yksinyrittäjänä esimerkiksi erottautua kilpailijoistasi.

Käytän esimerkkinä nyt itseäni ja valokuvausalaa jolla olen toiminut useamman vuoden. Tekijöiden määrä on kasvanut ja on mahdotonta kilpailla enää pelkkien kuvien kanssa.

Uskon vahvasti siihen että se mikä ratkaisee on henkilön persoona - ei niinkään valmis tuote eikä hinta. Sama koskee muitakin palvelualoja.

Kun rakensin strategiaani, mietin esimerkiksi kenet minä haluan asiakkaakseni? 

Mitä minun pitää tehdä että pääsen tavoitteeseeni?

Ulkoistin tällöin näihin aikoihin ensimmäistä kertaa kotisivuni joista tuli hienot, sen hetken & itseni näköiset.

Otin tällöin ensimmäisen isomman taloudellisen riskin pienituloisena yrittäjänä - joka osoittautui kannattavaksi, ja tein kotisivuihin menneet rahat takaisin muutamassa kuukaudessa.  Olen tekijälle sivuista edelleen kiitollinen koska uskon näiden olleen yksi syy että onnistuin saamaan hyvän alun kuvaustoiminnalleni.

Omalla kohdalla strategiani toimi, en ollut taitavin kuvaaja teknisesti enkä myöskään varmasti halvin kun aloitin. Tiesin todella vähän asioista mutta palo oli sitäkin kovempi. Vein töitä kovilta konkareilta joita arvostan edelleen valtavasti, ja muistan joskus ajattelleeni että ”oho”.

Vuosien varrella kerrytin ammattitaitoani ja loin verkostoa - kestäviä ystävyyssuhteita. Painotan myös että en valehdellut, olin vain kokemattomampi valokuvaajana. Henkilöbrändäyksessä ei kuitenkaan tehdä tyhjiä lupauksia eikä esimerkiksi hintoja voida nostaa vain nimen perusteella - myös osaamisen pitää olla linjassa hinnan kanssa.

Joku voisi sanoa nyt että ”olipa sinulla pokkaa”, ja en kiellä, niin minulla olikin. Olen myös luonteeltani sosiaalinen sekä utelias jotka ovat väistämättä olleet edukseni yrittäjänä. Hyvät vuorovaikutustaidot ovat kultaa, kuten myös käytöstavat. Uteliaisuus on näyttäytynyt rohkeutena, joten olen ollut valmis katsomaan paljon kortteja. Nämä eivät ole aina olleet minulle eduksi.

Ihailen sitä draivia ja paloa mikä minulla oli, kun jahtasin kiilto silmissä ammattikuvaajan uraa.

Palo ei ole sammunut, kokemukset ja vuodet ovat tuoneet päähän lisää järkeä. Sekä ajatuksia - halua tehdä muutakin.

Loin urani pohjan kun molemmat pojat olivat vaipoissa ja toinen vielä tississäni kiinni. Tiedän myös millaista on olla pienten lasten äiti ja yrittäjä, tehdä töitä kun unisaldo on 0 h ja tasapainoitella arjen & avioliiton kanssa.

Elämä on opettanut nöyryyttä ja muistuttanut nauttimaan myös hetkistä .

Juhlimaan kun on aihetta tai ihan vaan kuin siltä tuntuu.

Yrittäjänä vaaditaan pokkaa, kykyä olla esillä ja tyrkyttää vielä enemmän osaamistaan. Toistaa samoja asioita paljon, ja niin kauan että niihin meinaa yleisö kyllästyä.

Rohkeutta ottaa riskejä ja kykyä sietää epävarmuutta. Ja mikä tärkeintä - uskoa omaan juttuunsa.

Henkilöbrändini on vahva ammattivalokuvaajana - haluan sen jatkossa yhdistettävän myös enemmän

Asiantuntijuuteen markkinoinnin sekä brändien rakentamisen parissa.

Tarjoan ammattikuvaajan palveluita edelleen nimeni alla, valo- ja videokuvausta.

Ehkä nyt tiedät mitä muuta olen myös luomassa. “Muutos ei ole aina kivaa” - mutta nyt se suunta on se mitä pitääkin.

Edellinen
Edellinen

Voiko hyvillä valokuvilla rakentaa brändimielikuvaa?