Voiko hyvillä valokuvilla rakentaa brändimielikuvaa?
Vastaan kysymykseen ensin lyhyesti; kyllä voi.
Pelkästään valokuvat eivät kuitenkaan tee ihmeitä - eivätkä riitä rakentamaan yksinään brändiä tai myymään tuotteita/palveluita.
Tuote tai palvelu taas on jotain konkreettista, joita tuomme esiin esimerkiksi kuvilla ja videoilla.
Tarvitset ammattivalokuvaajan puhutteleviin ja luottamusta herättäviin henkilö- ja yrityskuviin.
Ammattivalokuvaaja kuka on erikoistunut henkilö- tai yrityskuvaukseen osaa valaista kuvat oikein, neuvoa mm pukeutumisessa sekä pitää kuvauksen langat käsissä.
Henkilökuvissa ohjaus on valaisun jälkeen tärkein asia -
7 vuotta henkilökuvia työkseni kuvanneena suurin syy miksi ihmiset eivät tule kuviin, on epämukava olo kuvattavana. Ei raha eikä kiireinen elämä, vaan epämiellyttävä ajatus kuvauksesta tai itsestään kuvattavana.
Henkilökuva joka on otettu ennen firman pikkujouluja yrityksen sivuille tai kännykällä yläviistosta ei ole kulmakivi - vaan vapaa-ajan kuva joka ei tue oikealla tavalla asiantuntijabrändiäsi.
2. Tarvitset myös ammattilaisen, kun myyt kiinteistöjä ja/tai vuokraat tiloja.
Epäammattimaisilla, tai huonolaatuisilla ja vinoilla kuvilla herättää lähinnä hilpeyttä - ei muuta.
Referenssikuvien on hyvä olla ammattitasoiset.
3. Vaadit kuviltasi enemmän.
Ammattilaiselta tilatut kuvat on yleensä teknisesti moitteettomia ja ammattikalusto mahdollistaa kuvauksen haastavimmissakin olosuhteissa.
4. Tarvitset ammattivalokuvaajaa kun kyseessä on ainutlaatuinen taltioitava hetki
- eli esim. häät, perhekuvat yms. (näihin genreihin erikoistunut), työpaikan tapahtumien dokumentointi, tapahtumakuvaus jne.
1.Sisällöntuotantokuvat / ”toimistotasoiset” kuvat ovat usein
tasaisesti valaistuja, pehmeitä ja helposti silmällä luettavia kuvia.
Näiden kuvien eteen ei käytetä tunteja, ei vuodateta verta eikä hikeä.
Kohderyhmä näille on usein esim. somevaikuttajat, mainos-/viestintätoimisto, lehtikuvaajat, yritykset
Eli ne ketkä tarvitsevat vaihtuvaa sisältöä nopeasti ja jatkuvasti viestintäänsä.
Käyttöikä on kuvilla lyhyt eivätkä kuvat ole teoksia eikä niitä ole tarkoitus käyttää välttämättä yhtä kertaa enempää. Olet varmasti selannut näitä kuvia esimerkiksi somessa, kuvat ovat kivoja mutta eivät juuri jää mieleen yksistään.
On tärkeää ja ratkaisevaaa selvittää asiakkaan kanssa, mitä ja kenelle kuvilla halutaan mm. saavuttaa ja viestiä.
2. Kuvapankkikuvat - mikroyritykset, pk-yritykset.
Joskus se että budjetti ei anna periksi palkata ammattilaista on myös onni - täysin ulkoistettu some voi kääntyä herkästi kliiniseksi, tylsäksi ja toistensa kopioiksi. Toisinsanoen yrityksen oma ääni voi kadota kokonaan.
Kattavan kuvapankin saa kuvattua myös itse tai työpaikalla siihen koulutuksen saanut henkilö. Valokuvaus itse sinänsä ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii perusasioiden kuten sommittelun ja valaisun ymmärtämistä - sekä aikaa ja paneutumista asiaan.
3. Kun käyttöaika kuville on lyhyt
- eli käytännössä ne ehtivät pilaantua nopeasti, esimerkiksi kukkakauppa, ravintola tai vaateliike -> myyvät tuotteita jotka vaihtuvat tiuhaan tai jopa loppuvat saman päivän aikana kesken.
Tällöin tarve kuville on myös erityyppinen ja freelancer ammattikuvaajat eivät ole välttämättä tähän oikea palveluntarjoaja, näin nopea toimitus ei usein onnistu mm. muiden asiakkaiden ja elävän & täyden työkalenterin vuoksi.